45 år i dansk detailhandel - nu forklarer koncernledelse Aldi-exit
De gule bjælker med "BREAKING NEWS" var tændt på mange medier fredag eftermiddag og aften, da det kom frem, at samtlige af landets 188 Aldi-butikker allerede i starten af 2023 ikke længere er til.
Rema 1000 overtager lidt over 100 butikker - og resten sælges eller lukkes permanent.
I første omgang har Rema 1000-koncernen og Aldi Danmark kommenteret på transaktionen - og nu har Aldis koncernledelse i Tyskland så taget bladet fra munden.
- Det forholdsvis lille, danske dagligvaremarked er ekstremt udfordrende, især for ikke-danske retailere, og præget af hård konkurrence med meget etablerede, indenlandske aktører. Den danske forretning har for os vist langsom vækst og negativ indtjening i flere år, skriver Florian Scholbeck, der er Management Director Communications i Aldi-koncernen, i et svar til Finans.
Blandt andet er beslutningen om at trække Aldi-butikkerne ud af Danmark kommet på baggrund af, at Aldi har tabt 3,1 milliarder kroner i løbet af ti år på det danske dagligvaremarked.
Aldi vil fremover fokusere kræfterne på at optimere salget i Polen, som er ét af de nu otte lande, hvor Aldi driver forretning.
De øvrige syv lande er Tyskland, Belgien, Frankrig, Luxembourg, Holland, Portugal og Spanien.